Avrupa Komisyonu, Çin’de üretilen Tesla araçlarına uygulanan ithalat vergisini önemli ölçüde azaltarak bölgede satışların artmasına yol açtı. Önerilen tarifelere yanıt olarak Çin’in AB’ye elektrikli araç ihracatında keskin bir düşüş yaşandı.
Avrupa Birliği (AB), Çin’de üretilen Tesla elektrikli araçlarına (EV’ler) yönelik ek gümrük vergilerini daha önce beklenen %20,8’den %9’a düşürdü. Bu yeni oran, diğer Çinli EV üreticilerine uygulanan %17 ila %36,3 aralığından önemli ölçüde düşük olsa da, Tesla’nın bölgedeki satışlarını potansiyel olarak artırabilir.
Ancak planın 31 Ekim’e kadar 27 AB üye ülkesinin çoğunluğu tarafından onaylanması gerekecek. Onaylandığı takdirde yeni oranlar önümüzdeki beş yıl boyunca yürürlükte kalacak.
Karar, Tesla’nın Temmuz ayında açıklanan Çin yapımı elektrikli araçlara ilişkin Avrupa Komisyonu tarifelerinin bireysel olarak değerlendirilmesi talebinin ardından geldi.
AB, Pekin’in sektöre verdiği sübvansiyonların “haksız” olduğuna ve AB otomobil üreticilerine “maddi zarar” vereceğine inanıyor. Soruşturma sonucunda komisyon, Tesla’nın Çin hükümetinden daha az sübvansiyon aldığını tespit etti.
ABD merkezli otomobil üreticisi, esas olarak piyasa değerinin altında akü tedarikinin yanı sıra Çin’deki ihracatçılar için arazi ve gelir vergisi indirimlerinin avantajlı kullanımından yararlandı.
Bu tarife, Çin’e yapılan elektrikli araç ithalatına halihazırda uygulanan %10’luk vergiye ek olarak uygulanıyor.
AB ayrıca diğer Çinli otomobil üreticilerine yönelik tarifeleri de revize ederek SAIC Motor için %36,3, Geely için %19,3 ve BYD için %17 olarak tarifeler belirledi; bunların tümü önceki tekliflerden biraz daha düşüktü.
AB soruşturmasıyla işbirliği yapan Çinli elektrikli araç üreticilerine, Dongfeng Motor Group ve Nio için %21,3 olmak üzere daha düşük tarifeler verildi. İşbirliği yapmayanlar yüzde 36,3’lük gümrük vergisiyle karşı karşıya kalabilir.
Çin Ticaret Bakanlığı, AB’nin kararının “karşılıklı olarak üzerinde mutabakata varılan gerçeklere değil, AB tarafından tek taraflı olarak belirlenen gerçeklere” dayandığını söyleyerek yanıt verdi.
Çin, karara şiddetle karşı çıkıyor ve Çin’in elektrikli araç ithalatının AB otomobil üreticilerine “önemli maddi zarara” yol açtığına dair yeterli kanıt olmadığını savunarak konuyla ilgili endişelerini dile getiriyor.
Çin’in AB’ye elektrikli araç ihracatında düşüş
Dataforce’a göre BYD ve MG gibi Çin yapımı elektrikli araçların tescilleri temmuz ayında bir önceki çeyreğe göre %45 düştü.
Çin Binek Otomobil Birliği (CPCA) ayrıca, saf elektrikli araçlar (EV’ler) ve şarj edilebilir hibrit otomobiller de dahil olmak üzere Çin’in NEV ihracatının Haziran ayında mayıs ayına göre %15,2 düştüğünü duyurdu.
Çin yapımı Tesla elektrikli araçların AB’ye ihracatı 2022’nin üçüncü çeyreğinden bu yana en düşük seviyesine geriledi. Çin’in AB’ye elektrikli araç ihracatı Haziran’da bir önceki yılın aynı dönemine göre %30, 2024’ün ilk yarısında ise %14,6 düştü. Çin Ticaret Odası ayrı bir raporda 2023 yılıyla karşılaştırıldığında bu durumun söz konusu olduğunu belirtti. Bu düşüşün, AB’nin Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı geçici ek gümrük vergileriyle ilgili olduğuna inanılıyor.
Ancak en çok satan Çinli EV markası BYD, AB EV pazarındaki pazar payının Temmuz ayında %8,5’e yükselmesiyle türbülansı atlattı. BYD, Tesla’nın küresel rakibi haline geldi ve 2023’ün son çeyreğinde dünyanın en büyük EV satıcısı olarak Tesla’yı geride bıraktı. Diğer Çinli EV üreticileriyle karşılaştırıldığında AB’deki en düşük tarifelerle karşı karşıya.
BYD, yeni tarifelerin uygulanmasından sonra bile bazı modellerinin AB’de Çin’den daha yüksek kar elde etmesini bekliyor.
Ayrıca Avrupa’da Çin’deki fiyatların neredeyse iki katı fiyata otomobil satan BYD, sahip olduğu teknolojik avantaj sayesinde maliyetleri yüzde 20’ye varan oranda azaltabiliyor.
Çin’in en büyük elektrikli araç satıcısı, en uygun fiyatlı modeli Martı’yı önümüzdeki yıl Avrupa’da piyasaya sürmeyi planlıyor.
Tarifeler Avrupa için ne anlama geliyor?
ING’nin belirttiği gibi, tarifeler EV fiyatlarını artıracak ve net sıfıra ulaşma çabalarını yavaşlatacak: “AB’nin 2035 yılına kadar içten yanmalı motorlu araçları aşamalı olarak kaldırma hedefi zaten zorluklarla karşı karşıyaydı ve pille çalışan EV pazar payı 2023’te %14,5 olacak.” Çin elektrikli araçlarına uygulanan ek vergiler, Avrupa’da daha geniş yelpazede daha uygun fiyatlı elektrikli araçların bulunmasını geciktirebilir.”
ING ayrıca Avrupa’da elektrikli araçların ortalama tüketici için hala çok pahalı olduğunu belirtti.
“Çin’de elektrikli araçların ortalama perakende fiyatları Avrupa’ya göre oldukça düşük. Örneğin Almanya’da SAIC’in MG4’ü 34.900 euro iken Çin’de 109.800 yuan (13.917 euro).”
Ancak bu fiyat, Avrupa’da satılan arabaların çoğunun hâlâ premium modeller olması nedeniyle, Avrupa’daki bir elektrikli aracın ortalama satın alma fiyatından daha düşüktür.
ING, bir raporunda, “AB tarafından önerilen önlemler, elektrikli araçları Avrupalı tüketiciler için daha pahalı ve daha az erişilebilir hale getirecek” dedi.