Yeşil siyaseti destekleyen gruplar hafta sonu Belgrad sokaklarında lityum madenciliği projesini protesto etmeye hazırlanırken, bu madende Avrupalıları heyecanlandıran bu kadar tartışmalı olan ne var?
Sırbistan’da yeşil siyaseti destekleyen gruplar, ülkenin batısındaki verimli Jadar Vadisi’nde Avrupa’nın en büyük lityum madenciliği işletmesinin açılmasına karşı Cumartesi günü Belgrad’da protesto çağrısında bulunurken, dünyanın da üçüncü büyük üreticisi olan Çin, lityum madenciliği alanından bir kazanç elde etmek istiyor. bölgede tutunacak yer var.
Britanya-Avustralya madencilik şirketi Rio Tinto’nun yirmi yıl önce “Jadarite” adlı yeni bir yatak keşfetmesinden bu yana, madencilik projesi ülkede büyüyen bir huzursuzluk kaynağı haline geldi. Ancak Ocak 2022’de Başkan Aleksandar Vucic hükümetinin madencilik projesinin mekansal planına verdiği onayı geri çekmesiyle gerilim doruğa çıktı.
Vucic’in kararı, şirketin yılda yaklaşık 58.000 ton lityum karbonat (yaygın olarak pazarlanan formu, yaklaşık 11.000 ton saf metalik lityuma eşdeğer) üretebileceğini tahmin ettiği projenin ciddi çevresel etkileriyle ilgili endişeler nedeniyle aylarca süren protestoların ardından geldi.
Mevcut tahminlere göre, tipik bir 60 kWh elektrikli otomobil aküsü yaklaşık 50 kg tuza (9,4 kg saf lityum içerir) ihtiyaç duyuyor. Bu miktarın bir milyondan fazla araç için yeterli olduğu değerlendiriliyor.
Elektrikli araçlar yıllık otomobil satışlarında artan bir paya sahip olduğundan (Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği’ne (ACEA) göre geçen yıl Avrupa’da satılan 10,5 milyon adedin %14,6’sı) lityum karbonatın piyasa değeri artacaktır. Ancak 2022’de beş kat artan fiyatların kilo başına 13 dolar (435 TL) civarında istikrar kazandığı görülüyor.
Fitch Group’un bir parçası olan ve daha çok kredi notlarıyla tanınan BMI’daki analistler, artan üretimin talebi büyük ölçüde karşılaması nedeniyle fiyatların bu yıl 15 doların, 2025’te ise 20 doların üzerine çıkmasıyla Haziran sonunda daha mütevazı ama yine de önemli bir artış öngörüyor.
Ancak Avrupa’nın bu madeni kendine yakın bir yerden çıkarmak istemesinin tek nedeni küresel pazardaki fiyat değil. Jeopolitik gerilimlerin arttığı bir dönemde büyük dış tedarikçilere bağımlılıktan kaçınmak istiyor. Bu durum en açık şekilde Avrupa Kritik Hammaddeler Yasası’nda (CRM Yasası) yer alan yerel üretim ve geri dönüşüm hedefleri ile vurgulanmaktadır.
Avustralya, geçen yıl 88.000 tonluk lityum üretimiyle, ikinci sırada yer alan Şili’nin neredeyse iki katı olan lityum üretimiyle açık ara dünyanın en büyük tedarikçisi konumunda. (AB yakın zamanda Sırbistan’dan önce Oceanic madencilik deviyle stratejik bir ortaklık kurdu.)
Geçen yıl Çin yaklaşık 33.000 ton üretti, ancak bu rakam küresel pazarlardaki erişimini yalanlıyor.
Dünyanın en büyük dört lityum madenciliği şirketinden biri olan Çinli Tianqi şirketi, Avustralya’daki üretime yoğun yatırım yapıyor. Geçtiğimiz ay South China Morning Post’a verdiği röportajda şirket CEO’su Frank Ha Chun Shing, aralarında isimsiz bir AB ülkesinin de bulunduğu Avrupalı ortaklarla pil üretimine geçme konusunda görüştüklerini söyledi.
Çinli Eve Power, Mart ayında doğu Macaristan’daki 1 milyar Euro’luk yeni pil fabrikası için personel alımına başlarken, Çinli otomobil üreticisi BYD, geçen yılın sonunda aynı ülkede Avrupa’nın ilk elektrikli otomobil üretim tesisini duyurdu. (Geçenlerde benzer bir tesisi Türkiye’de açacağını duyurmuştu.)
Çin menşeli elektrikli araçlara yönelik son AB ithalat tarifeleri belki de gelecekteki gelişmelerin bir işareti olduğundan, Çinli şirketlerin üretimi Avrupa pazarına daha yakın konumlandırma konusunda açık bir teşviki var.
AB içinde lityum üretme planları şu anda beklemede. Tek büyük üretici olan Portekiz’in üretimi önemli ölçüde artırma girişimi (geçen yıl 380 ton) bile kamuoyunun muhalefeti ve son zamanlarda ortaya çıkan kafa karıştırıcı yolsuzluk iddiaları nedeniyle sekteye uğradı.
Bu bizi, ABD Jeoloji Araştırmaları’nın tahminlerine göre Portekiz’in 270.000 ton rezervine karşılık 1,2 milyon ton rezerve sahip olan Sırbistan’a geri getiriyor. (ABD devlet kurumuna göre Almanya’nın 3,8 milyon ton rezervi var ve Çek Cumhuriyeti’nin 1,3 milyon ton rezervi var; bu da lityum madenciliğinin yarı kamu tarafından kabul edildiğine ilişkin varsayımlar hakkında ilginç soruları gündeme getiriyor.)
19 Temmuz’da AB, Belgrad’daki CRM zirvesinde Almanya Başbakanı Olaf Scholz’un da katılımıyla Vucic ile bir mutabakat zaptı imzaladı. Sadece üç gün önce Sırp hükümeti ruhsatı Rio Tinto’ya iade etmeye ve madencilik projesini durdurmaya karar verdi.
Protestocular, hükümetin U dönüşü için bir bahane olarak hizmet eden ve madencilik planına karşı çıkanların açıkça kaçınılmaz bir sonuç olarak gördüğü Yüksek Mahkeme’nin 11 Temmuz kararından önce bile harekete geçti. AB ile Sırbistan arasında sürdürülebilir hammaddeler, akü değer zincirleri ve elektrikli araçlara ilişkin “stratejik ortaklık”, bu hafta sonu protestocuların bir güç gösterisi olmasını umduğu yeni gösterileri tetikledi.